חנוך

חנוך

שימי בוקסבבוים- בן 24, משתייך לחסידות ויזניץ', יליד העיר רחובות, בגיל 17 החל ללמוד בישיבה בבני ברק. שימי מספר כיצד שמע על תכנית חנוך: "בעקבות סגירת הישיבה נשלחתי ללמוד בישיבה בירושלים, ישיבת עמלים בתורה. לישיבה יש שיתוף פעולה ארוך עם  הג'וינט ועם מרכז כיוון, הם המליצו לי להצטרף לתכנית חנוך."
 
" כשהגעתי לישיבה הפנו אותי אל הרכז שהסביר לי מה בדיוק כוללת תכנית הלימודים, ואמרתי לעצמי שאם אני לא לוקח את ההזדמנות הזו בשתי ידיים אני מאבד את זה." בראשית אוקטובר 2015 החל את דרכו בתכנית ושם הכיר את אהרון נאומבורג, רכז ישיבות, בן 32, נשוי ואב לחמישה ילדים, יליד בני ברק, משתייך לזרם החרדי ליטאי ובעל תואר שני בעו"ס קהילתי. אהרון הינו בוגר המחזור הראשון של תכנית שח"ר (שילוב חרדים בצה"ל), סר"ן במיל'. 
אהרון מרחיב על תפקידו כרכז ישיבות בתכנית:  "התפקיד שלי הוא להגיע לישיבות ולעניין את ראשי הישיבות בתכנית, אני מסביר להם את התהליך, עושה אינטייק  לבחורים ומראיין אותם. כך למעשה אני בונה פרופיל על הבחור, מבחינה דתית, קוגנטיבית. מהפרופיל של הישיבה והבחורים, אני קובע תכנית פעילות מסודרת לכל ישיבה." 
על ימיו הראשונים בתכנית שימי מספר: " למדנו אנגלית ומתמטיקה ברמה בסיסית, וכן קורסים בהעצמה אישית, לקראת סוף הקורס התחלנו גם מפגשים בנושא הכרת המחשב." 
אהרון: "אנחנו מכינים אותם לעולם התעסוקה, בניגוד ליתר התכניות אלינו מגיעים חברה צעירים יותר, אנחנו נותנים חמישה מסלולים אפשריים: הכשרות מקצועת, אקדמיה, או בגרויות, צבא (מסלולים מקצועיים בצה"ל) או תעסוקה בפועל."
מאחר ומדובר בלימודים בישיבה לצד עבודה סדר יומו של שימי עמוס במיוחד: " היום שלי הוא מתחיל ב-02:00
לפנות בוקר, אני מגיע למאפייה ועובד בתור נאמן כשרות, בסביבות 8-9 אני כבר מגיע ללימודים בישיבה עד 13:30
ואז מגיע ללימודים כאן במרכז עד השעה 17:30."  
מלבד הקושי לשלב לימודי קודש עם עבודה, חווים המשתתפים אתגרים נוספים, אהרון מספר לנו מעט: " נקח לדוגמא
את שימי ששפת אימו היא יידיש, העולם החסידי הוא עולם עוד יותר סגור ולכן הידע על עולם התעסוקה הוא דל.
לכן  מעבר של אותם בחורים מהמסגרת המוכרת וחמה של הישבה לעולם התעסוקה, הוא מעבר קשה וחד מאוד.
עולם לא מוכר, הם לא מכירים את השפה התרבותית, לכן מעבר לידע הם צריכים להיות בשלים רגשית לעבור את
התהליך הזה. המטרה של התכנית מלבד הקניית הידע, היא הקניית כישורים רכים וכלים שיוכלו להתמודד עם
העולם החדש ולהקנות להם הרגלי למידה שונים. בכל ישיבה הסדנאות משתנות, יישנן סדנאות על עולם התעסוקה
במאה ה-21, סדנאות על אקדמיה, ההבדל בין הנדסאי למהנדס. אך בעיקר הדגש הוא על העצמה וליווי."  
על התהליך שעברו יחד הוא מספר: "מצד אחד עמד מולי עם מוטיבציה רבה להתקדם ולממש את עצמו, ומנגד לא
היו לו כלים וידע להתמודד עם העולם בחוץ. בנוסף הוא לא ידע מה הן נקודות החוזקה שלו. בסוף התהליך שעבר
הוא הבין שהוא מעוניין להתקדם לעבר לימודים אקדמאים. אני מאמין שהכיוון שלו הוא באקדמיה."
שימי מסכם: "היום אני מבין שכל מה שעברנו בתכנית היה במטרה להכין אותנו למכינה הקדם אקדמאית. אני אישית מאוד רוצה ללמוד לימודי אקדמאים, כדי להתקדם בחיים. זה משהו שפותח דלתות, יש בזה פרנסה טובה".  
אהרון: "אני בעיקר שמח שאת הדרך הארוכה שאני עברתי אני יכול לחסוך לאחרים, הם עוברים בשדה חרושה, אני לעומתם עברתי הכל לבד. בעיני אני נמצא בצומת דרכים שתקבע היכן החברה החרדית תשתלב בעולם התעסוקה העתידי ואני מכוון גבוה."
 
צילום: דן חיימוביץ