נתונים חדשים חושפים עלייה חדה בדיווחים על התעללות בזקנים והזנחתם

נתונים חדשים חושפים עלייה חדה בדיווחים על התעללות בזקנים והזנחתם

15/06/2015
 
קמפיין רדיו חדש של אשל-ג'וינט ישראל קורא ליצור קשר עם מוקד טלפוני ולדווח על מקרי התעללות או הזנחת זקנים. השבוע מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים
 
מנתוני ארגון הבריאות העולמי שפורסמו לרגל היום הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים המצוין השבוע, עולה כי כ-4 מיליון זקנים מדי שנה סובלים מהתעללות פיזית באירופה ומדינות אגן הים התיכון. בישראל, 1 מכל 5 זקנים (20% מהזקנים בישראל) חשוף להתעללות או הזנחה, כלומר עשרות אלפי זקנים.
 
בניגוד לתופעת אלימות כנגד זקנים אשר זוכה לסיקור תקשורתי ודיון ציבורי ער, הרי שתופעת ההתעללות בזקנים והזנחתם פחות מוכרת למרות היקפיה חסרי התקדים. הזנחה הינה חסך בצרכים בסיסיים או בשירותים חיוניים דוגמת מזון, תרופות, טיפול רפואי, סיוע בתפקוד או בידוד ונטישה. התעללות נחשבת התנהגות המתרחשת בתדירות (או גם חד-פעמית) הפוגעת במישור הגופני, המיני, הנפשי או הכלכלי. כיוון שפעמים רבות ההתעללות או ההזנחה מצד בני משפחה, או מטפלים בשכר, הרי שזקנים רבים חוששים או מתביישים לדווח, לא תמיד יודעים כיצד להגיב ולעיתים אף חסרי יכולת להגיב.
 
במסגרת הקמפיין שומעים עדויות המבוססות על מקרים אמיתיים בהם טיפלו אנשי צוות המוקד הטלפוני. כך לדוגמה באחד התשדירים מספר איש מבוגר כי "בחיים לא האמנתי שהבן שלי יאיים עלי, ידרוש כסף וירחיק ממני את הנכדים. לא ידעתי מה לעשות עד שהתגברתי על הפחד והבושה והתקשרתי למוקד רעות-אשל".
 
לדברי יוסי היימן, מנכ"ל אשל-ג'וינט ישראל: "עשרות אלפי זקנים בישראל חיים במציאות בלתי נסבלת של התעללות או הזנחה. הסיבות לכך מגוונות, אך בסופו של דבר חשוב לזכור כי מדובר במקרים מאוד מורכבים בהם לא פעם המקור להתעללות הוא דווקא בן משפחה או מטפל אישי. נוצרת תלות אישית, חברתית, כלכלית ורגשית בין הזקן למקור ההתעללות כך שמתקיים מעגל קסמים שנראה כאילו לא ניתן לפרוץ אותו. קמפיין הרדיו איתו אנחנו יוצאים בימים אלה נועד, מלבד העלאת מודעות בקרב כלל הציבור לתופעה, בעיקר בעבור אנשים שנחשפו לתופעה – אפשר לחיות אחרת. זו לא גזרה משמים. יש את האמצעים לשנות את המציאות הזו, אך לא המערכות הרלוונטיות לא יכולות לעשות דבר ללא דיווח על קיומה של הבעיה. כבר ביומו הראשון של הקמפיין אנחנו רואים עלייה משמעותית בפניות למוקד הטלפוני על רקע של התעללות או הזנחה כך שהוא בהחלט עובד ומשיג את מטרתו. עתה כל הפונים יוכלו לקבל מענה וטיפול ראוי למצוקתם".