לקראת החזרה לבית הספר: כך תאתרו ילדים בסיכון

לקראת החזרה לבית הספר: כך תאתרו ילדים בסיכון

31/08/2008

חוברת הדרכה מיוחדת המיועדת למורים ואנשי מקצוע במערכת החינוך לאיתור ילדים ובני נוער הנמצאים במצבי סיכון.

חוברת ההדרכה לאיתור ילדים בסיכון הופצה והוטמעה בקרב היועצים החינוכיים והיועצות הפסיכולוגיות בבתי הספר ובגני הילדים ברחבי הארץ. מטרת החוברת לסייע לאנשי מקצוע בתחום החינוך הנמצאים בקשר יומיומי עם ילדים, לאתר סימנים פיזיים, רגשיים והתנהגותיים המעידים על הזנחה או התעללות נפשית או פיזית אצל ילדים ובני נוער. איתור כזה יאפשר לתת מענה הולם לילדים במצבים בסיכון בסביבות חינוכיות וטיפוליות. המדריך הוא פרי של שיתוף פעולה ופיתוח בין עמותת אשלים- מיסודו של ג'וינט ישראל והממשלה, משרד החינוך, השרות הפסיכולוגי ייעוצי ומשרד  הרווחה. החוברת מלווה בחוברת נוספת ובה הנחיות להטמעת התכנית שלה במערכת החינוך.

החוברת באה לתת מענה לקשיים שאיתם מתמודדים  אנשי חינוך ומטפלים באיתור ילדים במצבי סיכון חמורים, החווים התעללות או הזנחה. אחת מהבעיות באיתור שכזה היא היכולת להבחין בין סימנים המעידים על התעללות או הזנחה לבין מצבים פיזיים והתנהגותיים הקשורים בגורמים אחרים. בנוסף מעניקה חוברת ההדרכה מידע מפורט על תהליכים של התייעצות ודיווח לרשויות בנוגע להתעללות או הזנחה, לעובדים במסגרות לגיל הרך, מנהלים ומורים בבית הספר ולאנשי מקצוע אחרים.

כמה מסימני האיתור לזיהוי ילדים במצבי סיכון, בחלוקה ל 4 קבוצות גיל:

תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים

הופעה חיצונית- בגדים וגוף מלוכלכים, בגדים שלא מתאימים לעונות השנה. מצב גופני- הפרעות שינה, רעב תמידי, בטן גדולה או נפוחה, שער דליל ונושר, עור חיוור. התפתחויות מוטורית ושכלית- הילד אינו נוטה לעקוב אחר עצמים או פנים, אינו משמיע קולות כמו ילדים אחרים בגילו, בעיות בישיבה או זחילה. מצב רגשי- נראה מפוחד ומאויים, נראה מודאג, אינו מגיב להנאה או כאב, נראה מבולבל. התנהגות- נרתע כשמחליפים לו חיתול או בגדים, מחפש מזון תמיד, אינו משמיע קול כשמתעורר משינה, מגיב בתוקפנות בולטת לאחרים.

ילדים בני שנתיים עד שש

הופעה חיצונית- מגיע למסגרת אינו רחוץ או מסודר, הבגדים אינם מוחלפים ואינם מותאמים לעונות השנה. מצב גופני- עיגולים שחורים תחת העיניים, זיהומים של פצעים שאינם מטופלים, אינו מקבל עזרים רפואיים הנחוצים לו, ציפורניים שבורות. התפתחות מוטורית ושכלית- בעל קשיים בשפה את בדיבור, מתנועע בחוסר חופשיות, נרתע באופן קיצוני מהתנסויות לא מוכרות. מצב רגשי- נראה מתוח, נראה עצוב או מדוכא, מכונס בתוך עצמו, נראה מפוחד או מאוים. התנהגות- אינו יוצר קשר עין, עסוק תדיר בבדיקת גבולות, בוכה לעיתים קרובות, מתנהג באופן תינוקי, אינו מראה שביעות רצון מהישגיו.

ילדים בני שש  עד שתים עשרה

הופעה חיצונית- מרושל בהופעתו באופן קיצוני, בגדים מלוכלכים או מדיפים ריח רע. מצב גופני- עייפות תמידית, עור חיוור, פציעות כמו שפה נפוחה, חבורות או חתכים והסבר שנותן ההורה לא נראה סביר, סימני נשיכות, סימני כוויות, חולה לעיתים קרובות. יכולת קוגניטיבית- קושי בביטוי מלל שוטף, קושי בתכנון קדימה, מוטיבציה ללמוד או עניין בלמידה נמוכים, תהליך חשיבה מבולבל. מצב רגשי- נראה מודאג, אדיש לסביבתו, מכונס בעצמו, חסר הבעה, נראה מפוחד. התנהגות- מגלה חוסר משמעת קיצונית, אינו יוצר קשר עין, עושה נסיונות התאבדות, נעדר לעיתים קרובות מביה"ס, מופיעים התקפי זעם תכופים.

נערים בני שתים עשרה עד שמונה עשרה

הופעה חיצונית- ניקיון אישי ירוד מאוד, מגיע בביגוד מלוכלך, מרושל באופן קיצוני בהופעתו. מצב גופני- חבורות או שטפי דם בצבעים שונים, עייפות תמידית, כשיים בהליכה או ישיבה, תלונות תכופות על כאבי ראש ובטן, הריון. יכולת קוגניטיבית- סימנים לאובדן זיכרון חלקי, קושי בתכנון קדימה, תהליך חשיבה מבולבל ולא מאורגן, ירידה ברמת העניין בלימודים למרות יכולת טובה. מצב רגשי- חוסר ביטחון בולט, שינויים קיצוניים במצב הרגשי, מבטא תחושות של חוסר תקווה, מבטא תחושות של חוסר בערך עצמי, נראה מתוח ומבולבל. התנהגות- מתעלל בילדים קטנים, מתעלל בחיות, מגלה חוסר משמעת קיצוני, יוצר עימותים חריפים עם דמויות סמכות, גונב כספים באופן כפייתי, נוטה לשקר.

- בדרך כלל מופיעים כמה סימנים יחד ולאורך זמן.

החוברת נכתבה על ידי צוות היגוי רב תחומי מתחום החינוך, רווחה, מועצה לשלום הילד, בריאות, משטרה ואקדמיה, ובעריכתם של נירית לביא-קוצ'יק ודעאל שלו. בנוסף קיימות חוברות הדרכה לאיתור ילדים נפגעי התעללות והזנחה המותאמות לחברה האתיופית, הערבית והחרדית.