כיצד מחזירים את אמון ההורים במסגרת הטיפול והחינוך הציבורית?

כיצד מחזירים את אמון ההורים במסגרת הטיפול והחינוך הציבורית?

12/11/2014

לרגל "יום הילד הבינלאומי" החל בתאריך ה-20 בנובמבר מפרסם  ארגון ג'וינט ישראל- אשלים נתונים  מסקר שערך השנה, לפיו כ-47% מקרב ההורים לילדים עד גיל 3 השיבו שהשיקול המרכזי בבחירת  המסגרת הטיפולית והחינוכית עבור ילדיהם איננו כלכלי אלא טיב והתאמת המסגרת עבור היקר להם מכול- הילד הרך. 

הסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר דיאלוג בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, בחן  את עמדותיהם של הורים לילדים בגיל הרך (0-3 שנים), בתחומי קידום איכות החיים, שוויון הזדמנויות וצמצום פערים בחברה הישראלית. מן הסקר מתברר ש- 15% מכלל ההורים הצביעו על הסיבה הכלכלית כגורם מכריע בהחלטה לאיזו מסגרת לשלוח את ילדיהם ו-9% השיבו שהסיבה לבחירת המסגרת נובעת מחוסר ברירה.

עוד עולה מתוך הסקר כי כמעט 60% מכלל הילדים שהוריהם השיבו על הסקר, נשלחים למסגרות טיפול וחינוך ציבוריות או פרטיות (מעונות ומשפחתונים), והיתר 40% נותרים במסגרת ביתית (מטפלת/הורה/קרוב משפחה). בעוד 54% מסך מההורים ששולחים את ילדיהם למסגרות הטיפול והחינוך הציבוריות או הפרטיות, ציינו שבחרו מסגרת זו משום שחשבו שמדובר במסגרת טובה או מתאימה עבור ילדיהם, רק 43% מההורים לילדים המתחנכים בהסדר ביתי- ציינו סיבה זו כגורם מרכזי לבחירת מסגרת זו עבור ילדיהם.  כלומר, יתר 57% מההורים לילדים הנותרים בבית עושים זאת מחוסר ברירה ולא מאמינים שזהו ההסדר הטוב ביותר עבור הטיפול והחינוך של ילדיהם. 

חשוב להדגיש שמתוך כלל מסגרות הטיפול והחינוך המצויות כיום בישראל, רק כ-5000, נמצאות תחת פיקוח- קרי הציבוריות, אליהם נשלחים רק 22% מכלל הילדים בטווח הגילאים שבין 0-3. מניתוח נתונים אלו ניתן לראות כיצד רוב ההורים בישראל אכן שולחים את ילדיהם למסגרות הטיפול והחינוך אך לא בהכרח למסגרות הציבוריות הנתונות לפיקוח הממשלתי. מידת חוסר האמון של ההורים במסגרות שאינן פרטיות יורדת אף יותר, כשמדובר בילדים בגילאים צעירים יותר. כך למשל נמצא ש71% מהילדים עד גיל שנה מצויים במסגרת ביתית, 44% מהילדים בגילאי שנה עד שנתיים נמצאים במסגרת ביתית ו- 32% מהילדים בגילאי שנתיים עד שלוש נמצאים אף הם במסגרת ביתית. כאשר מחברים לכך גם את הנתון לפיו 57% מההורים לילדים בהסדר ביתי לא בחרו לעשות זאת מתוך אמונה שמדובר בטובת הילד, רואים שההורים משוועים לפתרון אחר מלבד ההסדר הביתי.

אז כיצד בעולם בו שוק התעסוקה המודרני, אשר דורש משני ההורים לצאת ולעבוד שעות רבות כל כך משיבים את אמון ההורים במסגרות הטיפול והחינוך הציבוריות? לדעתו של ד"ר רמי סולימני מנכ"ל אשלים- ג'וינט ישראל הפתרון נעוץ בשילוב שני גורמים, האחד הגדלת ההיצע של מסגרות אלו והשני בשיפור איכות הטיפול בהן. רק לאחרונה נתבשרנו על הכרזתו של שר הכלכלה על הקמתן של עוד כ-400 מסגרות יום לילדי הגיל הרך תוך שנתיים וחצי.
 
בכל הנוגע לשיפור איכות הטיפול  טוען ד"ר סולימני: " שבכדי להגיע ולשמור על רמת טיפול איכותית במסגרות אלו, עלינו להבטיח על קיום פיקוח יעיל, זאת לצד הכשרה והדרכה קבועה הכוללת השתלמויות לצוות המטפל. פיקוח וליווי מקצועי לצוות יחד עם הגדלת מספר מעונות היום, יאפשר ליותר הורים בישראל לבחור מבין היצע רב את המסגרת החינוכית המציעה את הטיפול והחינוך הטובים ביותר עבור ילדיהם."